Home |Over ons |Agenda |Toernooien |Geschiedenis |Sponsor ons |Links |Contact |Archief |Help |

Nieuws van derden
Schaakproblemen
Fen-code omzetten
Toegankelijke schaakprogrammas
Inloggen
Onze webshop
Privacy reglement

18-01-2013 VERSLAG 6-LANDENTOERNOOI TE OOSTENDE

Het toernooi vond plaats van 13 t/m. 15 december in Oostende.
De uitslagen van dit toernooi en een partij uit dit toernooi zijn eerder op deze website al verschenen
De reisdagen waren een dag eerder en een dag later.

Donderdagochtend vertrok ik samen met Gerard met de auto richting België. We vertrokken om 11:00 uur en hielden even een lunchstop bij Hazeldonk. Om 16:30 uur kwamen we aan bij het hotel. Cor, Nel en Sergio waren er al. Zij waren met de trein gekomen. Ron ontbrak echter door ziekte. Alaettin was ook met de trein, maar hij was er rond de klok van zessen.

Na wat Belgen, Duitsers, Engelsen en Fransen te hebben begroet, gingen we om 19:00 uur warm eten. Deze keer werd er voor iedereen alles aan tafel geserveerd. Voor de volgende dagen kon je kiezen uit lopend buffet of aan tafel serveren. De meesten deden mee voor het lopend buffet, want dan heb je tenminste keus. Alle maaltijden smaakten voortreffelijk. We kregen zelfs gratis bier bij het middag- en avondeten.

’s Avonds om 21:00 uur was de indeling. Toen bleek dat we de eerste ronde tegen de Fransen (uiteindelijk kampioen) moesten en de laatste dag alleen twee lage landen duels zouden zijn.

Het hotel zag er mooi en groot uit. Wij, Sergio, Alaettin, Gerard en ik, hadden een appartement als slaapplaats. Het was een woonkamer met balkon, twee slaapkamers, een douche, wc en een keukentje in de woonkamer.

De eerste ronde was op vrijdag 13 december om 9:00 uur. We kregen 2 uur per persoon bedenktijd. Zelf speelde ik slecht tegen de Fransen. Dat deden Sergio en Cor ook, maar Alaettin speelde goed en pakte een vol punt.

’s Middags traden we aan tegen de Duitsers. Deze wedstrijd ging ook verloren, maar nu met 3½-½

Dit halfje werd door mij gescoord.

Zaterdagochtend moesten we aantreden tegen de Engelsen. Op bord 1 speelde Sergio tegen de sterke Cris Ross. Hij hield alles gelijk. Zelf maakte ik ook remise. Alaettin deed dat ook. Alleen Cor verloor.

’s Middags hadden we een excursie. We vertrokken met de tram van het hotel richting het station. Daar wachtte ons een gids op die ons de stad Oostende zal laten zien. We kwamen onder andere aan bij de grote kerk, waarvan een maquette buiten stond. Deze mochten we bekijken. Aan de zijkant van de maquette stond een gedicht in braille. Deze heb ik voorgelezen. De uitleg van de gids ging voornamelijk over de schepen en de scheepsvaart. Daarna hebben Sergio, Alaettin, Gerard en ik de winkelstraat nog onveilig gemaakt. Sergio moest nog een broek kopen en verder werd er nog Belgisch chocola gekocht, vervolgens gingen we ergens iets drinken. Drie van de vier namen chocomel met slagroom. Gerard wilde mijn slagroom wel op de chocomel doen. Hij trok het schoteltje aan waar het glas op stond, maar toen viel het glas om en ik kreeg alle chocomel over mijn broek heen. Dus heb ik maar een nieuwe besteld, maar we moesten wel voor beide betalen. Om 18:00 uur pakte de hele groep de tram weer richting het hotel.

Zondag werden er twee lage landenwedstrijden gespeeld. ’s Ochtends speelden we tegen België 1 en ’s middags tegen België twee. Sergio hield Mieke Maeckelbergh op remise. De partij van hen staat al op de NSVG-site.
bekijk deze partij hier
Ook Cor Tesselaar hield zijn partij tegen Marc van Gysel remise.

Helaas verloren de andere twee Nederlanders.
Ik zal even weergeven hoe Cor Tesselaar dat deed tegen Marc van Gijsel. De stelling was in evenwicht en Marc bood een remise aan, maar Cor kreeg van Gerard en Sergio te horen dat Nederland al met 2-0 achter stond. Cor speelde dus door en raakte vrij snel daarna een paard kwijt.